Andrahandsuthyrning

En bostadsrättshavare är den eller de personer som är registrerade ägare av en lägenhet. Med en andrahandsupplåtelse menas att bostadsrättshavaren upplåter sin lägenhet till någon, som inte är delägande bostadsrättshavare, att bo där.

 

Föreningen tillåter upplåtelse i andra hand efter att styrelsen godkänt upplåtelsen. I enlighet med stadgarna tas en upplåtelseavgift på 10% av gällande prisbasbelopp ut. Upplåtelseavgift tas alltid ut, oberoende av överenskommelser mellan upplåtare och hyresgäst.

 

Givetvis är varje ansökan en individuell bedömning och styrelsen ställer sig inte emot upplåtelse i andra hand. Däremot, skulle det bli en hög procentuell andel lägenheter som ansöker så tvingas styrelsen att bli mer stringent. Fastighetsägarna säger följande i frågan om godtagbara och icke godtagbara skäl att hyra ut i andra hand:

 

Skäl som är godtagbara:

 

  • Ålder eller sjukdom
  • Tillfälligt arbete eller studier på annan ort
  • Längre utlandsvistelse
  • Provsamboende
  • Uthyrning till närstående
  • Andra skäl av liknande art

 

Skäl som inte nödvändigtvis är godtagbara:

 

  • Förvärv i spekulativt syfte med efterföljande andrahandsupplåtelse
    (Personen har köpt bostaden i syfte att enbart hyra ut den)
  • Enbart ekonomiska skäl
    (Dryga ut semesterkassan, öka möjligheten till snabbare amortering etc)

 

Styrelsen godkänner som regel 6 månader i taget.

 

Hur går ansökan till?

tems

För att ansöka om upplåtelse i andra hand, börja med att fylla i formuläret.

 

Bifoga kopior på eventuella intyg som styrker skälet till ansökan såsom intyg från arbetsgivare, antagningsbevis etc.

 

Styrelsen förordar att du som bostadsrättshavare skriver ett avtal med hyresgästen. Detta avtal lämnar du till styrelsen tillsammans med din ansökan. 

 

Viktiga uppgifter om din hyresgäst; namn, personnummer, adress, telefonnummer och e-postadress. För att så gott det är möjligt kunna känna oss trygga med att vi har pålitliga och skötsamma personer som bor i vår förening önskar styrelsen även att du lämnar en referent för din hyresgäst. 

 

Din lägenhet behöver vara försäkrad under den period som du upplåter i andra hand och du som bostadsrättshavare är ansvarig för att en hemförsäkring är tecknad. 

 

Tänk på att det är bostadsrättshavaren, inte andrahandshyresgästen, som ansvarar för att avgift erläggs till föreningen.  

 

Bostadsrättsinnehavaren ansvarar också för att andrahandshyresgästen får kännedom om de trivsel- och ordningsregler som gäller i föreningen. 

 

Styrelsen behöver ha möjlighet att kontakta dig under upplåtelseperioden och vill därför att du lämnar uppgifter om din nya adress, e-postadress och mobilnummer där du kan nås under hela perioden. 

 

Styrelsens beslut grundar sig på 7 kap 10§-11§ i Bostadsrättslagen samt föreningens stadgar. Fastighetsägarnas skrifter ”Etik och god sed för fastighetsägare” och ”Riktlinjer för upplåtelse av bostadsrätt i andra hand” används som mall för att säkerställa rättvis bedömning av ansökan.

 

Samtliga dokument kan du skicka per e-post till brfbondenstorre37@gmail.com. Det går även bra att lägga i föreningens brevlåda som är märkt “Brf Bonden Större 37” som finns bland alla medlemmars brevlådor.

 

Beslut om godkännande eller avslag tas vid ordinarie styrelsesammanträde. Styrelsen lämnar ett skriftligt svar till dig senast 2 månader efter att du lämnat in en komplett ansökan.